Follower

Wednesday, February 9, 2011

:~ Chicken Pox ~:

Chicken pox juga dikenali sebagai cacar air, jintungan atau bertih (mengikut dialek daerah). Ia disebabkan oleh virus Varicella (kumpulan virus herpes) dan amat mudah berjangkit. Ia berlaku pada semua peringkat umur, biasanya pada kanak-kanak. Ia lebih teruk sekiranya berlaku kepada orang dewasa. Rebakan adalah melalui sentuhan atau titisan cecair daripada orang dijangkiti. Rebakan juga berlaku melalui bahan tercemar dengan cairan cacar seperti pada pakaian atau tuala dari penghidap chicken pox .

Pengidap chicken pox boleh merebakan virus sehingga 48 jam sebelum ruam timbul dan boleh terus menjangkitkan orang lain sehingga cacar air menjadi kering dan berkeruping. Kayap (herpes zoster) ialah infeksi dari virus yang sama dan berlaku pada di masa hadapan (umur dewasa ).

Tanda dan Gejala  :-

Pengidap chicken pox akan mengalami demam dengan bintik-bintik merah pada kulit. Kawasan bintik-bintik merah melibatkan muka, kepala, dada, belakang dan akhirnya seluruh tubuh. Ruam chiken pox akan timbul kurang dari 2 minggu selepas jangkitan berlaku.

Bintik-bintik merah yang baru akan mula timbul dalam beberapa hari dan bilangan boleh mencecah ratusan biji dan kemudian membentuk gelembung berisi air. Bila gelembung berisi air pecah ia menjadi kering dan berkeruping. Rasa gatal sederhana atau teruk menyebabkan pesakit akan menggaru dan akhirnya menyebabkan parut.

Gejala lain ialah sakit perut, tiada selera makan, sakit kepala, rasa tidak selesa, letih dan terganggu. Penghidap juga ada batuk ringan, hidung berair dua hari sebelum bintik-bintik merah timbul .

Komplikasi akibat chicken pox: -

  • Jangkitan kulit- menjadi lebam merah, bengkak dan sakit. Dehidrasi akibat muntah berterusan atau tidak minum air. Tanda dehidrasi ialah kurang kencing, mulut kering dan dahaga.

  • Kerosakan otak akibat radangan otak. Tanda-tanda radangan otak ialah sakit kepala teruk, keliru, mudah marah, leher keras dan belakang mengeras serta tidak sedarkan diri.

  • Radang sendi- sendi menjadi sakit, kejang dan bengkak

  • Jangkitan paru-paru (Pneumonia)- tanda-tanda seperti batuk, susah bernafas, pernafasan berbunyi (wheezing) dan sakit dada.


  • Rawatan  : -
    1. Ubatan anti-viral :
    Acyclovir atau immuno globulin diguna untuk merawat chicken pox. Rawatan amat berkesan sekiranya diambil segera dalam tempoh 24 jam dijangkiti. Ia akan mengurangkan keterukan dan komplikasi akibat chicken pox. Semua orang dewasa mendapat kebaikan dari rawatan antiviral di awal penyakit terutama yang kurang sistem daya tahan (orang lanjut usia, pesakit diabetes, pengidap HIV& AIDS serta rawatan steroid).
    1. Rawatan antibiotik
    Komplikasi akibat chicken pox ; radangan kulit dan radangan paru-paru memerlukan rawatan antibiotik. Pesakit yang mendapat radang otak hendaklah dimasukkan ke hospital untuk rawatan antivirus.
    1. Rawatan di rumah
      • Sapu losyen calamine.
      • Ubatan antihistamin kurangkan gatal-gatal
      • Panadol untuk demam
    ..............................................................

    Mesti pelikkan naper plak la citer pasal chicken pox ??? .... Anak tuan tanah la kena chicken pox ... Sib baik la yg besar ... Klu yg kecik x tahu lahh ... Dah sah2 asyik nangis jerkk ... huhu ... Tapi kesian gakkk ... Sampai cm x tertanggung dia ... Asyik meleleh air mata dia ... kepanasan ... Cian ank umi ... Umi doakn moge cepat sembuh yerk syg ...

    Ni lah pic pesakitnye ------- >

    ni masa 1st day ... happy lagikkk


    hari ke-3 ... x de senyum daaa ... x tertanggung dahh ... sabar yerkkk


    Harap2 kakak cepat sembuh ... Semoga kakak tabah k ... 

    No comments:

    Post a Comment

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...